Om os

Gl. Skovbo Seniorforening har eksisteret siden 1951. Foreningen har i dag ca. 220 medlemmer.
Vores formål er og aktivere og arrangere gode oplevelser for vore medlemmer.
Der afholdes ca 1 arrangement hver måned.
Vi har 2 faste arrangementer med spisning og underholdning og bankospil i Gørslev forsamlingshus. Fødselsdagsfest i september og julefest i december
Vi arrangerer 2- 3 udflugter om året, hvor vi blandt andet besøger museer, kirker og andre kulturelle oplevelser.

Vi er medlem af Danske Seniorer en landsdækkende organisation for seniorer og seniorforeninger, som arbejder for det gode, trygge seniorliv og aktive fællesskaber.
Vi har næsten 80.000 medlemmer og 400 medlemsforeninger.
Vi arbejder under mottoet ”Vi hjælper hinanden” for det gode seniorliv for alle seniorer., og støtter vores medlemsforeninger i at udvikle sig og skabe gode tilbud lokalt til deres medlemmer.

Ønsker du og spille med til banko skal du være medlem af foreningen,
tilmelding skal ske senest 4 dage før afholdelse af bankospil. Medlemskort skal medbringes og være synligt under spillene.

Tilmelding til alle arrangementer er bindende og skal betales senest 14 dage før afholdelse.
Indbetalinger til egne arrangementer til konto Regnr. 4424 Kontonr. 3530011666 eller mobile pay 736135. Husk at angive arrangement og navn(e)
Tilmelding til: Margith: tlf: 2259 1418
eller Anne Marie: tlf: 2292 3901.

Klik her for PDF
§ 1. Navn og hjemsted
a. Foreningens navn er Gl. Skovbo Seniorforening og har hjemsted i Køge Kommune. Foreningens adresse er formandens adresse.

§ 2. Formål
a. Foreningens formål er at samle pensionister og efterlønsmodtagere om aktiviteter af oplysende art. Med udgangspunkt i aktiviteterne og det forpligtende fællesskab er formålet at styrke folkeoplysningen og dermed medlemmernes evne og lyst til at tage ansvar for eget liv og til at deltage aktivt og engageret i samfundslivet.
b. Foreningen er upartisk i religiøse og partipolitiske spørgsmål.
c. Bestyrelsen bør, når et medlem føler sig forurettet i forhold til lovgivningen m.v., forsøge at hjælpe medlemmet til sin ret, evt. ved hjælp fra kredsen eller Danske seniorer.

§ 3. Medlemskredsen
a. Som aktive medlemmer kan optages enhver,
b. Som passivt medlem støttemedlem kan optages enhver person eller virksomhed som ønsker at støtte forenings arbejde og formål og betaler et årligt fastsat kontingent. Passive medlemmer har ikke tale og stemmeret på generalforeningen og er ikke valgbare. Ægtepar eller samboende må helst ikke sidde i bestyrelse samtidig.
c. Man er ikke valgbar, såfremt man er medlem af beslægtet bestyrelse.

§ 4. Generalforsamlingen
a. Generalforsamlingen er højeste myndighed. Den afholdes hvert år i første kvartal, og bekendtgøres mindst 14 dage før den afholdes ved mindst én annoncering i dagspresse, lokalpresse, medlemsblad eller ved skriftlig indkaldelse til hvert enkelt medlem.
b. På generalforsamlingen udpeger dirigenten en sekretær til at referere generalforsamlingens forløb. Referatet underskrives og godkendes af sekretær og dirigent.
c. Der vælges 5 bestyrelsesmedlemmer samt 2 suppleanter, som afgår skiftevis hvert andet år. Ligeledes vælges 2 revisorer, som afgår skiftevis hvert andet år, samt 2 revisorsuppleanter, som er på valg hvert år.
d. Bestyrelsen vælger selv næstformand og sekretær ved konstituering.
e. Alle valg og beslutninger vedtages med simpelt flertal i bestyrelsen og på generalforsamlingerne. Ved stemmelighed bortfalder forslaget.
f. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal. Særlige regler for vedtægtsændringer, udmeldelse og opløsning: §11 og §13. Alle afstemninger skal være skriftlige hvis det forlanges.
g. Ændring af nærværende vedtægter kræver vedtagelse på en generalforsamling med 2/3 majoritet af de fremmødte stemmeberettigede.

§ 5. Dagsorden
1. Valg af dirigent
2. Valgt af stemmetællere.
3. Bestyrelsens beretning og orientering ved formanden til godkendelse.
4. Foreningens reviderede regnskab fremlægges af kasseren til godkendelse.
5. Forslag fra bestyrelsen, herunder kontingentfastsættelse og indkomne forslag. (Indkomne forslag skal være formanden i hænde senest 8 dage før general-forsamlingens afholdelse).
6. Valgt af formand (lige år)
7. Valg af kasserer (ulige år)
8. Valg af bestyrelsesmedlemmer samt suppleanter.
9. Valg af revisorer plus revisorsuppleanter.
10. Eventuelt forskelligt kan drøftes men ikke vedtages.

§ 6. Ekstraordinær generalforsamling
a. Ekstraordinær generalforsamling afholdes når bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når mindst 20% af medlemmerne forlanger det og skriftligt motiverer det forslag, som de ønsker behandlet, og som skal være indsendt til formanden 1 (én) måned før ekstraordinær generalforsaling ønskes afholdt
b. Forslagene må ikke indeholde emner, som er i strid med foreningens formålsparagraf (§2).
c. Den ekstraordinære generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.

§ 7. Forenings- og mødeledelse
a. Formanden fører foreningens korrespondance og repræsenterer i øvrigt foreningen i alle forhold, samt leder bestyrelsesmøderne. I formandens fravær overtager næstformanden ledelsen af disse møder.
b. Bestyrelsesmøder afholdes, når det findes påkrævet, eller når et flertal i bestyrelsen anmoder derom. Formanden indkalder til bestyrelsesmøde, når denne finder det nødvendigt, men mindst 4 gange årligt eller når mindst 3 bestyrelsesmedlemmer anmoder derom med angivet motivering.
c. Sekretæren, der vælges af bestyrelsens medlemmer, fører forhandlingsprotokol ved alle møder og sørger for underskrift af de tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer ved næstfølgende bestyrelsesmøde. Protokollen skal være autoriseret og have nummerering af siderne.

§ 8. Bestyrelses beføjelser
a. Kasseren sørger for alle ind- og udbetalinger og fører skriftligt regnskab herfor.
b. Bestyrelsen bestemmer udgifternes størrelse ved rejser, kredsmøder, kurser og kongresser m.v. samt møde- og repræsentations- og telefongodtgørelser osv. Foreningens formue og driftskapital skal være indsat i pengeinstitut.
c. Bestyrelsen har ret til at nedsætte forskellige udvalg.
§ 9. Kassererens og revisors forpligtigelser

a. Kassereren aflægger det reviderede regnskab på de ordinære generalforsamlinger til godkendelse, og holder bestyrelsen orienteret om økonomien på bestyrelsesmøderne.
b. Kassereren foretager først ekstraordinære udbetalinger, når de er attesteret af formanden, eller i dennes fravær af næstformanden.
c. Revisorerne har ret til uanmeldt revision. Ved al revision skal formanden så vidt som muligt være til stede. Regnskabet følger kalenderåret.

§ 10. Eksklusionsmulighed
a. Dersom et medlem forsøger at undergrave sammenholdet i foreningen, kan bestyrelsen ekskludere vedkommende, indtil ordinær generalforsamling, hvor medlemmet har ret til at fremføre sine synspunkter før endelig afgørelse træffes af generalforsamlingen. Begge parter kan søge bistand hos kredsbestyrelsen ved tvivlsspørgsmål. Til bilæggelse af uoverensstemmelser i en forening kan kreds- eller hovedbestyrelse indkalde til ekstraordinær generalforsamling.

§ 11. Hovedorganisation
a. Bestyrelsen har ansvar for at foreningen er tilsluttet kreds og ”Danske Seniorer” , som har forhandlingsret til ministerier m.v.
b. Medlemskabet er bindende for 1 år ad gangen, og udmeldelse skal ske skrifteligt til Kredsformanden og Sammenslutningens hovedkontor med mindst 6 måneders varsel til en 1. januar.
c. Udmeldelse skal være vedtaget på 2 generalforsamlinger i lokalforeningen med dette punkt på dagsordenen med mindst 14 dages mellemrum, og skal ske med 2/3 majoritet af de fremmødte stemmeberettigede på begge generalforsamlinger.
d. Kopi af dagsordenen til generalforsamlingen skal indsendes til Kredsformanden mindst 14 dage før generalforsamlingen afholdes, idet en uvildig person fra Kredsbestyrelsen/konsulent og/eller Hovedbestyrelsen har ret til at deltage, og har taleret, men ikke stemmeret.

§ 12. Vedtægter
a. Foreningens vedtægter og beslutninger må ikke være i strid med kreds- og landsvedtægter, hvorfor disse 2 sæt vedtægter altid bør være kendt af bestyrelsen.

§ 13. Opløsning
a. Hvis foreningen opløses (efter annoncering og vedtagelse som i § 11) overlades det til den siddende bestyrelse at træffe afgørelsen om anvendelse
b. af tiloversbleven formue, når alle forpligtelser til forening og hovedorganisationen er afholdt.

c. Formuen skal anvendes til sociale formål, som kommer pensionisterne til gode. Protokoller, revideret regnskabs- og arkivmateriale skal enten afleveres til et kommunalt arkiv (Byhistorisk Arkiv eller lignende) eller overgives til Kreds- eller Hovedkontoret for eventuel oprettelse af ny forening.

Vedtaget på Gl. Skovbo Seniorforenings generalforsamling den 29-09-2022
Underskrevet af:
Formand: Margith Schwartzkopf
Dirigent: B. Henriksen
Kasserer: Jytte Hansen
Næstformand: Aksel Andersen
Sekretær: Anne Marie Hansen
Bestyrelsesmedlem suppl.: Anne Karlsen

Vedtægter for Danske Seniorer
Danske Seniorers vedtægter blev senest ændret på kongressen i 2021.

§1. Navn og hjemsted
Danske Seniorer er en landsdækkende organisation. Danske Seniorers hjemsted er Københavns Kommune.

§ 2. Formål
Danske Seniorers formål er på et religions- og partipolitisk neutralt grundlag at:

stimulere seniorer i brugen af deres egne ressourcer i sociale og kulturelle sammenhænge, til glæde for både dem selv og for det øvrige samfund
varetage seniorers interesser over for offentligheden, lovgivningsmagten, andre myndigheder og erhvervslivet, evt. i samarbejde med andre organisationer
arbejde for, at samfundet yder seniorerne den respekt og anerkendelse, de har krav på, således at seniorårene giver bedre muligheder for livsudfoldelse og en tryg tilværelse
virke for, at seniorernes frihed og adgang til samfundsgoderne skal udvikles og fremmes, bl.a. baseret på samspil mellem generationerne
støtte og vejlede medlemmerne i at få kendskab til lovgivningen på det seniorpolitiske område
støtte, fremme og synliggøre medlemsforeninger og deres arbejde.
§ 3. Medlemskab
Danske Seniorer kan optage flere typer af medlemmer.

Senior- og pensionistforeninger, efterlønsklubber og andre foreninger som varetager seniorernes interesser iht. Danske Seniorers vedtægter, herefter benævnt medlemsforeninger. Medlemsforeninger er forpligtet til at føre kartotek over deres egne medlemmer med registrering af navn, adresse, fødselsår og -dato. Foreningerne betaler kontingent pr. medlem, de har tilsluttet.
Ældrecentre, plejecentre, ældreråd, brugerråd, kultur- og omsorgsorganisationer, højskoler, der er aktive på ældreområdet, herefter benævnt medlemsinstitutioner, kan optages som medlem.
Enkeltpersoner og par optages som personlige medlemmer. Personlige medlemmer er forpligtet til at opgive fødselsår og –dato, tlf., og evt. mail.
Datastuer, der tilbyder seniorer hjælp og vejledning i brug af IT, kan optages som medlemmer.
Æresmedlemmer: Som æresmedlemmer kan udnævnes personer, der over en årrække har ydet en særlig eller ekstraordinær indsats til gavn for Danske Seniorer. Æresmedlemmer udnævnes af Hovedbestyrelsen. Lokalforeninger kan udnævne egne æresmedlemmer.
Alle kontingenter fastsættes af kongressen.
§ 4. Udtrædelse af Danske Seniorer
Udmeldelse af Danske Seniorer skal ske skriftligt pr. 31. december og med mindst 3 måneders varsel.

Ønsker en medlemsforening at melde sig ud, bør en repræsentant for Danske Seniorer deltage med taleret i den generalforsamling, hvor udmeldelse er på dagsordenen. Udmeldelse af personlige medlemmer skal ske skriftligt.

Hovedbestyrelsen kan ekskludere medlemmer, der modarbejder Danske Seniorers interesser eller på anden måde gør sig skyldig i handlinger, der af hovedbestyrelsen skønnes uforenelige med medlemskab af Danske Seniorer.

Et ekskluderet medlem kan indanke hovedbestyrelsens beslutning og eksklusion til endelig afgørelse på førstkommende kongres. Den ekskluderede har ret til at møde og udtale sig på kongressen.
Udmeldte, slettede eller ekskluderede medlemmer har ingen ret til andele af Danske Seniorers formue.

§ 5. Danske Seniorers kredse og regioner
Danske Seniorer er opdelt i det af kongressen fastsatte antal geografiske kredse. Kredsenes ledelse er beskrevet i kredsvedtægterne, som godkendes af forretningsudvalget.

Kredsenes opgaver er at:
videreføre kongressens beslutninger
sikre samspil imellem Danske Seniorer og de lokale medlemmer
være Danske Seniorers ansigt på regionalt og lokalt plan
medvirke til ældrepolitiske aktiviteter i deres område
Regioner
Hver regions kredsformænd samles i et regionsudvalg, der konstituerer sig med formand, næstformand og forretningsorden.

Regionsudvalget varetager:
planlægning og afholdelse af fællesarrangementer inden for regionen
tildelinger fra udviklingspuljen
Formanden er regionens repræsentant i Danske Seniorers forretningsudvalg

Kredse og regioner må ikke opkræve kontingent, men finansieres af et årligt tilskud fra Danske Seniorer.

Beløbets størrelse fastsættes af hovedbestyrelsen.

Forretningsudvalget kan dispensere for en medlemsinstans kredstilhørsforhold.

Regionsudvalget kan vælge at invitere et personligt medlem med til regionsudvalgets møder.

§ 6. Kongressen
Kongressen er Danske Seniorers øverste myndighed. Kongressens opgaver er bl.a. at udstikke pejlemærker for ældrepolitikken og retningslinjer for organisatorisk synliggørelse og udvikling.
Kongressen holdes hvert andet år i september/oktober måned. Den indkaldes med mindst 3 måneders varsel og materialet udsendes mindst 2 måneder før afholdelse.

Foreninger med
op til og med 250 medlemmer har ret til 2 delegerede
fra 251 til 500 medlemmer har ret til 3 delegerede
fra 501 til 1.000 medlemmer har ret til 4 delegerede
fra 1.001 til 5.000 medlemmer har ret til 5 delegerede
flere end 5.000 medlemmer har ret til 6 delegerede
Øvrige medlemsinstanser har hver især ret til 2 delegerede.

På kredsgeneralforsamlingen sættes valg af kongresdelegerede for de personlige medlemmer på dagsordenen i kongres år. Kredsens personlige medlemmer vælger derefter ved afstemning et antal delegerede svarende til antallet af personlige medlemmer i kredsen.

Op til 500 medlemmer i kredsen giver ret til 1 delegeret
501-1000 medlemmer i kredsen giver ret til 2 delegerede
1000-2000 medlemmer i kredsen giver ret til 3 delegerede
2001-4000 medlemmer i kredsen giver ret til 4 delegerede
4001-6000 medlemmer i kredsen giver ret til 5 delegerede
6001 eller flere medlemmer i kredsen giver ret til 6 delegerede
På kongressen deltager desuden hovedbestyrelsen med tale- og stemmeret.

Hovedbestyrelsen kan indbyde gæster til kongressen.

På kongressen vælges landsformanden og en næstformand.

Funktionsperioden er 4 år. Fratræder formanden i funktionsperioden, tiltræder næstformanden formandsposten. Fratræder næstformanden, vælger hovedbestyrelsen en ny næstformand af sin midte.

Formand og næstformand er ligesom Danske Seniorers øvrige bestyrelsesmedlemmer ulønnede.

Desuden vælges statsautoriseret revision.

Får en kongresdeltager, der er valgbar, forfald, kan pågældende vælges, hvis Danske Seniorer inden kongressens åbning modtager skriftlig meddelelse om, at pågældende modtager valg.

En kongres er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal.

Alle beslutninger træffes med et flertal af de afgivne gyldige stemmer, undtagen beslutning om vedtægtsændringer jf. § 10 og om Danske Seniorers ophør, jf. §11. Ved stemmelighed bortfalder forslaget. Blanke stemmer regnes som ugyldige.

Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.

Afstemninger sker ved håndsoprækning, medmindre dirigenten eller mindst 10 delegerede kræver skriftlig afstemning.

Dagsordenen for den ordinære kongres skal mindst indeholde følgende punkter:

Formanden åbner kongressen og fremlægger forslag til forretningsorden
Valg af dirigent
Beretning fremlægges til godkendelse
Regnskaber fremlægges til godkendelse
Behandling af indkomne forslag
Fastsættelse af kontingent
Valg i henhold til vedtægterne
Eventuelt
Forslag, der ønskes behandlet på kongressen, skal indsendes til hovedkontoret senest en måned forud for kongressens afholdelse.

Indkomne forslag til behandling på kongressen fremsendes til de enkelte medlemmer (foreninger) senest tre uger før kongressens afholdelse.

Ekstraordinær kongres skal indkaldes med mindst 2 måneders varsel, når hovedbestyrelsen beslutter det, eller når en fjerdedel af medlemsforeningerne kræver det. Den ekstraordinære kongres behandler alene de spørgsmål, der er årsag til dens indkaldelse.

§ 7. Hovedbestyrelse og forretningsudvalg
Hovedbestyrelsen, som indkaldes mindst 4 gange årligt, består af formanden, næstformanden, kredsformændene samt en repræsentant for de personlige medlemmer.

Hovedbestyrelsens formand er formanden for Danske Seniorer. Direktøren er sekretær for hovedbestyrelsen.

Hovedbestyrelsen konstituerer i øvrigt sig selv med en forretningsorden og er bemyndiget til at nedsætte de fornødne udvalg og arbejdsgrupper.

Hovedbestyrelsen ansætter Danske Seniorers direktør. Direktøren ansætter det øvrige personale inden for rammerne af budgettet.

Forretningsudvalget består af formand, næstformanden, en kredsformand fra hver af de 5 regioner samt repræsentanten for de personlige medlemmer i HB.

Kredsformændene i de enkelte regioner vælger selv deres repræsentant til forretningsudvalget. Hvert forretningsudvalgsmedlem har én stemme.

Forretningsudvalget fastsætter selv sin forretningsorden.

HB-repræsentanten for de personlige medlemmer, samt en suppleant for denne, vælges blandt de personlige medlemmer, der er kongresdelegerede. HB fastsætter reglerne for valget.

§ 8. Prokura
Danske Seniorer tegnes af formanden og næstformanden i forening. Formandskabet kan i fællesskab meddele prokura, herunder bankfuldmagter o lign til direktøren og dennes stedfortræder.

Ved lån, køb, salg eller pantsætning af fast ejendom kræves dog forudgående beslutning herom i hovedbestyrelsen.

§ 9. Danske Seniorers økonomi
Danske Seniorer tilvejebringer de nødvendige midler gennem kontingenter, tilskud, donationer, indsamlinger, lotterier m.m.

Danske Seniorer kan etablere fonds eller erhverve ejendomme til løsning af Danske Seniorers opgaver.

Regnskabsåret er kalenderåret.

§10. Vedtægtsændringer
Ændringer af vedtægterne kan kun ske på en kongres og kræver, at 2/3 af de fremmødte delegerede stemmer for.

§ 11. Danske Seniorers opløsning
Danske Seniorer kan opløses på en ordinær kongres, såfremt 3/4 af de fremmødte delegerede stemmer for.

Forretningsudvalget skal, hvis beslutning om opløsning træffes, foretage det fornødne for at afvikle Danske Seniorers funktioner. Hvis der derefter er nogen formue tilstede, skal forretningsudvalget foranledige, at denne formue overdrages til én eller flere organisationer eller institutioner som er hjemmehørende her i landet eller i et andet EU/EØS land og har et almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt formål i overensstemmelse med Danske Seniorers formålsparagraf.

Vedtaget på Danske Seniorers stiftende kongres den 18. juni 2013/Jørgen Fischer, formand - med senere ændringer